Dag 1: Yosemite National Park

24 juli 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Waar te beginnen op deze dag want we hebben zoveel indrukken opgedaan!

De dag begon voor Eldar en Jasper al vroeg aangezien die nog steeds het Nederlandse ritme hebben. Jasper was om 5 uur klaarwakker en eldar niet veel later. Gelukkig liggen de bedden goed en is het geen straf om nog wat te luieren tot de rest wakker is.

Om 8.15 hebben wij een taxi gereserveerd die ons naar het vliegveld zou brengen waar wij vervolgens onze huurauto gingen ophalen. Waarom een taxi en niet gewoon het openbaar vervoer? Nou een taxi kost ons (inclusief fooi, wat je in Amerika niet moet vergeten!) ongeveer 55 dollar. Het openbaar vervoer zou ons 32 dollar hebben gekost en 10x meer gedoe met overstappen. Hier hadden wij weinig trek in dus de keuze was snel gemaakt. Met z'n allen in een dikke Amerikaanse slee met een nog dikkere chauffeur! Hij was overigens erg aardig en vertelde ronduit over het land, de mensen en het werk als taxichauffeur.

Goed, eerst in het hotel een lekker ontbijtje gehad om een goede bodem te leggen voor de lange dag. Stipt om 8.15 stond de taxi er en nadat de portier van het hotel had geholpen met het inladen van de koffers (waarvoor hij ook weer een fooi verwacht, gelukkig maar 2 dollar) met z'n allen onderweg naar het verhuurstation van Alamo. Daar aangekomen gelukkig maar een kleine rij voor de balie van de autohuur en we stonden dan ook binnen 20 minuten bij de rij met SUV's. Helaas mochten wij niet kiezen en krijgen wij een auto toegewezen. Jasper heeft nog geprobeerd een nog duurdere, luxere en grotere auto eruit te halen maar wij moesten het '' helaas '' doen met een Chevrolet Tahoe SUV van 2500 kg met een 5.3 V8 met 320 PK. Helemaal geen straf natuurlijk! alles past erin en alle luxe is aanwezig.

Dan het rijden in Amerika! in 2 woorden: Super makkelijk. Alles spreek voor zich. De mensen rijden heel rustig en iedereen is heel tolerant in het verkeer. Ook omdat de maximum snelheden lager liggen dan in Nederland maak het rijden erg relaxed. Lekker cruisen dus met onze dikke SUV. Is ook beter voor het brandstof verbruik. Benzine kost tussen de ,80 en ,90 cent. Valt reuze mee dus.

Wij zijn rond 11 uur vertrokken vanuit San Francisco en 4 uur later aangekomen in het dorpje Oakhurst aan de voet van Yosemite National park. Onderweg hebben wij nog inkopen gedaan bij de Walmart. De Walmart is echt een enorme winkel waar je alles kan kopen. Van Fietsen, computer, wapens en natuurlijk eten. We hebben een koelbox voor gekocht voor 27 dollar en een zak ijs van 4 dollar zodat we het eten lekker koel kunnen houden. Verder wat broodjes en andere dingetjes zodat wij onderweg lekker kunnen eten. Daarna dus doorgereden naar het hotel in Oakhurst. Het hotel is een soort van motel/hotel combinatie maar het ziet er allemaal prima uit en zit natuurlijk weer vol met Nederlanders. Je komt ze verdorie ook overal tegen!

Oakhurst is een leuk dorpje dat vol zit met Steakhouses, diners, 7elevens (supermarkten) auto repair shops ect. Echt heel leuk om gewoon doorheen te lopen.

Wij hebben besloten om dezelfde dag nog even Yosemite binnen te rijden om naar Mariposa grove te rijden. Hier kun je enorme bomen vinden met een omtrek van meters en een lengte tot wel 100 meter. Erg leuk om hier nog even rond te lopen zodat wij de eerste dag direct al wat sfeer konden proeven van het park.

Morgen gaan wij een uitgebreide wandeltocht houden maar daar later meer over!

PS: Met de verhaaltjes lopen wij een dag achter, morgen komt dus het verhaal over de eerste volle dag in Yosemite.

Nou, na dus een tijd rond te hebben gelopen zijn we terug gereden naar Oakhurst (ongeveer 30 a 40 minuten rijden over voor je gevoel de langste kronkelweg ooit. Er komt maar geen einde aan en je kunt niet harder dan 60 km/h!)

1. Leola:
    24 juli 2014
    Leuke verhalen heren en dame!

mmm, heerlijk die bedden. Ik ben echt jaloers!
    En rijd de auto lekker? Die zie je echt overal rijden.
    Ik ben echt benieuwd naar de rest van de foto's van Mariposa grove.

Heel veel plezier.

Groetjes Leola
  2. Misha:
    26 juli 2014
    Hi Leola,

De auto rijdt heerlijk, wel even wennen zo grote auto. En ja de bedden liggen hier ook erg lekker. Zelfde als wij hadden, maar dan twee van zulke bedden voor ons tween.
    Kus